Portefeuillehouder(s): Groothuismink, Munnikendam, Slegers
Programmadoelstelling en de rol van de gemeente
Zaanstad groeit de komende jaren van een stad van 155.000 naar 200.000 inwoners. Als gevolg van de stedelijke verdichting neemt de druk op de buitenruimte toe. Meer mensen zullen gebruik maken van schaarser wordende buitenruimte. Zij willen zich kunnen verplaatsen in de stad en in de regio, hun auto of fiets parkeren en goede plekken vinden om te recreëren. Daarbij bewaken wij het open landschap als belangrijke kernkwaliteit voor de stad en regio. Naast de toenemende druk stellen ontwikkelingen als de klimaatverandering, de energietransitie, de circulaire economie en de vergrijzing eisen aan de inrichting en het beheer en onderhoud van de buitenruimte. |
Voortgang 2019
Openbare Ruimte
Veiligheid brugbediening
In oktober van 2019 is het Plan van aanpak Veiligheid Brugbediening aan de raad aangeboden. Het plan is de basis voor de verdere aanpak van de veiligheid brugbediening in Zaanstad. De noodzakelijke aanpassingen en maatregelen op korte termijn op de bruggen zijn uitgevoerd en in deze Narap meegenomen. Met de begroting 2020/2023 is een investeringsbedrag van € 1,2 miljoen beschikbaar. De aanvullende extra maatregelen aan het sluizencomplex zijn ingepast in het meerjarig investeringsplan openbare ruimte (MIP OR).
Aanbruggen Beatrixbrug
Uit inspectie is gebleken dat de constructie van de oostelijke aanbrug van de Beatrixbrug in slechte staat verkeerd. De aanbrug is het deel van de brug waar het beweegbare deel van de brug op ligt. Het opknappen van de aanbruggen is een verantwoordelijkheid van de gemeente. De werkzaamheden aan de oostelijke aanbrug zal gelijktijdig met de werkzaamheden aan de Wilhelminasluis worden uitgevoerd zodat de werkzaamheden aan de sluis en de aanbruggen zo optimaal op elkaar kunnen worden afgestemd.
De omvang van de geconstateerde gebreken aan de aanbruggen waren tot nu toe niet in beeld. De hiermee gemoeide extra kosten zijn in verband met de voortgang van de werkzaamheden aan het sluizencomplex ingepast in het MIP OR. Door het inpassen van de veiligheidsmaatregelen en de werkzaamheden aan de oostelijke aanbrug in het MIP OR moeten geplande werkzaamheden worden uitgesteld. Om het totaal aan onderhoudsachterstanden niet te laten oplopen, zullen we met de voorjaarsnota 2021 bekijken of het mogelijk is extra investeringsruimte te realiseren voor de vervanging van civiele kunstwerken of extra kredieten beschikbaar kunnen worden gesteld.
Vervanging openbare ruimte
In 2019 worden de financiële middelen voor vervanging van openbare ruimte en riolering besteed. Wel zijn een aantal projecten vertraagd of is er sprake van dat de kosten hoger uitvallen. Dat heeft op hoofdlijnen te maken met:
- Kostenstijging bij aanbestedingen in de grond- weg en waterbouw. Er is op dit moment beperkte concurrentie in de markt en dat werkt prijsverhogend.
- Het toevoegen van kwaliteit aan de openbare ruimte. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de Westzijde in Zaandam en de Allanstraat in Westzaan. In deze projecten zijn/worden duurdere bestratingsmaterialen gebruikt.
- De herstart van de vervanging van de Wilhelminasluis. Hierdoor zijn drie projecten in de planning naar achteren geschoven om de bereikbaarheid van de stad te waarborgen. Het gaat om de Russische Buurt fase 2, de vervanging van Brug 203 (Czarinastraat) en de herinrichting van de Westzijde (Papenpad – Klokbaai).
- Langlopende procedures. Voorbeeld hiervan is de herinrichting van het Kalf die als gevolg van een uitspraak van de Raad van State over bomenkap naar 2020 is geschoven.
- Schaarste in de markt ten aanzien van voldoende gekwalificeerd personeel. Nutsbedrijven hebben te maken met een sterke toename van werkzaamheden en hebben last van de schaarste op de arbeidsmarkt. Dat heeft gevolgen voor de voortgang van de gemeentelijke projecten.
Beheer vastgoed
Concrete werkzaamheden voor het verduurzamen van vastgoed zijn in 2019 opgestart. Hierbij valt te denken aan het na-isoleren van gevels en daken van panden en het toepassen van LED verlichting en warmtepompen. Voordat er kon worden gestart met de verduurzaming moest er eerst een plan van aanpak worden opgesteld en zijn we bezig om de bouwkundige onderzoeken voor alle objecten af te ronden.
Bereikbaarheid
Nieuw mobiliteitsplan
Eind september en begin oktober zijn twee sessies met de raad georganiseerd. Vanuit de visievormende en kaderstellende rol heeft de raad haar kijk gegeven op de startnotitie en inhoudelijke input meegegeven voor het mobiliteitsplan. Na verwerking hiervan wordt gestart met het ontwikkelen van een koers. Streven is het mobiliteitsplan eind 2020 vast te laten stellen.
Nieuw parkeerbeleid
Aanleiding voor actualisatie van het parkeerbeleid is onder andere de woningbouwopgave in de gemeente (20.000 woningen); de ruimte wordt steeds schaarser en de kwaliteit van de buitenruimte komt steeds meer onder druk te staan; hoe gaan we om met het parkeren hierbij? Verder wordt er ingegaan op de huidige parkeersituatie: denk aan het betaald parkeren, het fietsparkeren, P&R-locaties etc. Momenteel worden de opgaven in kaart gebracht. Hiervoor wordt onder andere gesproken met ontwikkelaars, corporaties, experts en collega-ambtenaren. De opgaven worden ter meningsvorming aan de raad voorgelegd. Omdat er een duidelijke relatie is tussen parkeerbeleid en het nieuwe mobiliteitsplan gebeurt dit begin volgend jaar, als ook de koers voor het mobiliteitsplan aan de raad wordt voorgelegd. Daarna wordt het parkeerbeleid verder uitgewerkt.
OV-concessie
De huidige OV-concessie voor het busvervoer in Zaanstreek-Waterland loopt eind 2021 af. De Vervoerregio bereidt daarom een nieuwe aanbesteding voor. Eind oktober neemt het dagelijks bestuur van de Vervoerregio een definitief besluit over het programma van eisen (PvE). Begin november komt het bestek op de markt en kunnen vervoerders gaan bieden. Dit kan tot 27 maart 2020. Daarna gaat de Vervoerregio de biedingen beoordelen. Vóór de zomer van 2020 is dan de uiteindelijke gunning voorzien.
Afvalinzameling
Grondstoffenplan.
De uitvoering van het grondstoffenplan verloopt conform planning en binnen de financiële kaders die hiervoor beschikbaar zijn. Inmiddels is in een tiental wijken het inzamelsysteem voor huishoudelijk afval aangepast. Dit is ook gerealiseerd in de buitengebieden van Krommeniedijk, Assendelft en Westzaan. De nieuwe manier van inzamelen van afval in Saendelft wordt conform vastgestelde motie uitgevoerd en wijkt daarmee af van het vastgestelde Grondstoffenplan. De verwachting is dat de aangepaste manier van inzameling in 2020 wordt ingevoerd.
Nieuwe dienstverleningsovereenkomst.
Er wordt gewerkt aan een nieuwe dienstverleningsovereenkomst met de HVC voor de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval. Dit proces verloopt conform planning.
Onderdeel van de gesprekken met de HVC is om te komen tot goede afspraken omtrent het onderhoud van de openbare ruimte. Gekeken wordt naar een effectieve taakverdeling tussen gemeenten en HVC bij onder meer het wegnemen van dumpingen, de inzameling van grof huishoudelijk afval en het onderhoud van containereilanden.
Dierenwelzijn
De nota Dienrenwelzijn is in 2019 geactualiseerd